onsdag 1 oktober 2008

Ljuvlighet

Jag är ju underbart priviligerad.
Tänk att nån betalar för att jag ska få studera.
För att jag ska få ägna mig helhjärtat åt att bli bra på precis vad JAG vill.
Fint.

Den här dagen har varit en av Dom där dagarna. Studier från morgon till kväll, och jag känner mig som fisken i vattnet.
Tänk att få sitta och analysera Muminfamiljen på arbetstid. Och få diskutera Judas med Stora E. Att få fördjupa sig i intressanta böcker.

Att läsa dikter, underbara dikter. Som Ulf Lundells Maud till exempel.

Att få vara vaken tidigt och inte känna nån press, utan i stället hinna upptäcka 1700-talisten Anna Maria Lenngren, och få lyssna på när Finlands mest charmeranta litteraturvetare med stor beundran i rösten förklarar, bara för mig, hur Glada vi till skolan gå inte alls är så glad som folk tycks tro. Nej verserna är många och det blir bara bittrare ju längre orden skrider.

En islam-föreläsning. Ooo. Islam islam, du fascinerar mig.

Och tänk, att få sitta på föreläsning med Bengt Kristensson Uggla, som passionerat berättar hur ekonomi inte är något enskilt avskilt, utan en ASPEKT av allt. Att det inte finns några enskilda lådor, att allt har med allt att göra. Och plötsligt förstår jag min syster bättre.

Och betänken eder, att efter allt detta tumultartade undersköna få komma hem och montera ihop en IKEA-möbel. Som att leka med påskäggsleksaker, fast i jumboformat.

T-A-C-K

Inga kommentarer: