torsdag 24 februari 2011

Den här Selma

Har nån av er läst Selma Lagerlöf? Vad tycker ni om hennes författarskap?


Hittills har jag läst Kejsarn av Portugallien (som jag inte alls gillade) och Jerusalem (som jag gillade starkt). Nu är jag inne på Antikrists mirakler och det känns väldigt trögt. När jag försöker fundera på va som feilas så är personskildringarna ett område som dyker upp. Jag lär inte känna någon av karaktärerna, de är så många och omtalas med så få ord att jag inte vet vem jag ska fokusera på. Noll igenkänning liksom.

Jerusalem däremot är väldans cool på så många plan. Samhällsförändringar, väckelserörelser, radikal fromhet, utanförskap, innanförskap. Helighet. Ett sökande efter vad som verkligen är viktigt. Och alltid med ett drag av småabsurda tillfälligheter.

Vad säger ni? Borde jag läsa Antikrists mirakler färdigt?

4 kommentarer:

Patrik sa...

Oj, Selma betydde så mycket för mig en period (inte så att jag menar att jag har "växt ifrån" henne eller nåt). Det du måste läsa är den Löwensköldska ringen och Anna Svärd. Jag tycker att den är t.o.m. bättre än Jerusalem. Eller åtminstone en del av den. Den börjar med en saga, enslag förhistoria, men den följande biten är fantastisk. fortsättningen Anna Svärd är inte lika brilliant, men man vill ha mer ändå.

elisheva sa...

Ja, det är så kul med hennes sätt att berätta, för man vet aldrig riktigt var gränsen går mellan saga och "verklighet", myten och realiteterna vävs ihop på ett så otroligt skickligt sätt.
Tack stort för tipset, jag ska hålla utkik efter dem nästa gång jag antikvarierar eller loppisshoppar eller kan beställa hem från adlibris.

Patrik sa...

Jo, antivariat är ett hett tips, de spreds i massor de här böckerna så man kan hitta riktigt snygga band för nästan inget. Synd att duplettsamlingen har gått under där fanns en hel hylla med Lagerlöf.

elisheva sa...

en hel hylla..? Jag svimmar. (Eller: skulle ha svimmat. Om duplettlagret existerat.)