söndag 4 mars 2012

Boila en tröja

Nej tossan, kanske ni tänker nu, har hon börjat koka sina kläder nu för att maten är slut? Nå nej, jag har mat så det räcker trots fattigdomsfastan, men efter en garderobsinventering fick jag lust att experimentera med ett tips jag hittade i Modemanifestet. Tefärgning!



Försökskanin blev en gammal favorittröja som missfärgats till äckelrosa (sista gången jag lät mamma tvätta mina kläder). Trots många försök så har plagget bara inte funkat i sin rosa variant, så nu fick den åka i kastrullen! Tillsammans med vatten och 10 tepåsar (hälften rooibos, hälften svart). Efter 40 minuters sjudande hällde jag i 2 dl salt och lät sjuda 10 minuter till. Sen sköljning i kallt vatten och sen:



Torkning. Jag är riktigt nöjd med resultatet, den rosa äckelfärgen försvann helt och blev lite mer jordnära-Liisa. Jag testade också att färga en gammal vit topp med hopp om att de fula svettfläckarna skulle kamoufleras. Men icke, svettfläckarna hoppade bara fram ännu mer radikalt brutalt. Inte helt win-win, men nästan.

Inga kommentarer: