lördag 1 september 2012

Att gå runt i tråkiga kläder gör mig trött.

Igår blev jag klar med min själavårdspraktik på sjukhus. Det var en ganska tung praktik så sista dagen krävde bestämt lite fest. Jag firade med loppis. Jag håvade med mig de roligaste kläderna jag kunde hitta:  blomklänningar, stora skjortor och kanske lite grunge-vibbar. Väldigt mycket 90-tal.

Efter att ha gått runt i tråkiga kläder under min praktik tänker jag nu njuta av att få klä mig så roligt jag bara kan. För det gör mig så trött att gå runt i tråkiga kläder, att inte vara hundra procent fri i klädvalet. "Nej, idag kan jag inte ta galna byxorna, och nej, inte heller roliga tröjan. Det får bli den där svarta trikåtröjan. Då syns ju namnskylten bra."

Till en början var det kul att genom klädval få känna mig lite officiell och "på jobbet", men redan tredje praktikmorgonen kände jag bara . Jag hade inte längre lust att trycka in mig i ett par tråkiga jeans och en proper tröja. Det var ingen som sa att jag måste gå klädd så, men alla andra som jobbar i sjukhusmiljö är så rent klädda (de har ju uniform) att jag kände att det också borde vara min linje.

Men nu är det slut på det, för när jag idag tömde loppishåven hittade jag bland annat dessa pärlor:

En storblommig klänning och en senapsgul artsy-fartsy-skjorta. Nu kan hösten komma.




PS. Alla ni som jobbar i någon sorts uniform - prästskjorta, vårdkläder, kontorskavajer... - hur orkar ni? Trivs ni i jobbuniform?










3 kommentarer:

Sara sa...

Jag är inte alls modeintresserad så jag tycker att det är superskönt med "uniform" på jobbet.
Allra bäst är det sommartid när jag åker hoj, då behöver jag inte ens tänka på vilka kläder jag skall ha på mig till och från arbetet. Hoppar i läderstället hemma iförd underkläder, och byter till jobbets kläder där.
Underbart! :)

liteskrik sa...

Haha, vad praktiskt med det där läderstället. Och med jobbuniformen också, för de e ju ändå så att de e fruktansvärt praktiskt med uniform. Tänk så mycket tid du sparar, åh, ja blir nästan lite avis ändå. :) Föresten, när jag kollade in din blogg kom jag att tänka på att du säkert skulle gilla en bok jag läser just nu: the Search av Nora Roberts. Hjältinnan har ett hundträningscenter som utbildar sökhundar, alltså såna som letar efter försvunna personer. Spänannde läsning, men också intressant med hela hundaspekten... rekommenderas!

Sara sa...

Det låter verkligen som något jag skulle gilla. Tack för tipset! :)