tisdag 12 februari 2013

Fastan-fastan.

Det är ju askonsdag i morgon!

Jag känner lite att jag borde ha hittat på nån superrolig och superradikal fasta i år, sådär för att bygga vidare på förra årets fattigdomsfasta. Men jag har inte kommit på nåt bra. Inget jag blir inspirerad av i alla fall. Jag orkar inte heller köra i gång en ny fattigdomsfasta, inte i år. Dessutom har jag ju shoppingfastan att vårda.

Det får alltså bli en enkel fasta. En variant av "avstå-från-något-ohälsosamt-för-att-med-kroppen-reflektera-över-nödvändigheten-av-det-ohälsosamma". Jag ska avstå från kaffe i fyrtio dagar, mest för att jag är nyfiken på om det faktiskt blir lättare att yoga utan koffein i kroppen. Inte så djupt, inte så världsförändrande. Men det är allt jag orkar med just nu.

Fredrik å sin sida gör något som jag inte skulle klara av: han avaktiverade just sitt facebook-konto. (!)

Hur fastar ni?

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag har lämnat bort alla bullar och kakor med en undantagsdag i veckan (och om det har varit efterrätt på jobbet har jag ätit den, det har hänt ca 1 g/vecka) och så godisstrejkar jag helt. Det har gått förvånansvärt bra. Jag tycker det är en bra idé att tvinga sig avstå från något under fastan. Fast inte nåt sånt där som att "jag skall inte knarka" för om man inte gör det annars heller är det ju ingen kamp. Men det blir lättare för varje år att ge upp något, tycker jag. Och det är hälsosamt.

Fast din fasta förra året var nog bra och inspirerande, den minns jag ännu!

GLAD PÅSK!

liteskrik sa...

Hej! Va kul att du hittat hit. Jag tycker massor om din blogg :).

Jag tycker det är bra att få pausa från fastan en gång i veckan. Jag har druckit kaffe på söndagarna, men ju längre fastan har lidit desto mindre tycker jag om det där kaffet. illamåendet blir tydligare när jag dricker kaffe så sällan, och det spårrar mig att vara kaffefri resten av veckan. Glad påsk!