torsdag 7 februari 2013

Min hobby är att köpa saker.

I lågstadiet skulle man skriva in sina hobbyer överallt. I vänböcker, eos-anonser och funplanet-chattar. Jag hade svårt med det. Jag förstod inte riktigt vad ordet hobby betydde. Placerade det i samma kategori som bekiini, plåombåok, södern och pälsasi. Ord jag inte fattade, antagligen på grund av att vi talade finska hemma.

Så hobby. Småningom lärde jag mig att man kunde skriva att ens hobby var att rita, springa eller shoppa. Det coolaste var förstås att skriva shoppa. Så då gjorde jag det. Och det var sant. Jag älskade att gå runt i Tiimari och bara välja mellan alla suddgummifodral och miniatyrsaker man kunde ha på skrivbordet. Och så var det ju häftigt med H&M. Alla grejer man kunde köpa när man åkte till Vasa. Jag hade sällan nån plan, något behov. Bara lite sparpengar och en oerhörd lust att se på fina saker. Och köpa dem, och sedan gå runt med sakerna i en löjligt liten plastpåse.

Nu kan jag tycka att det är väldigt konstigt det där. Att ha shopping som hobby. Undrar hur det skulle se ut om jag fortfarande hade shopping som hobby. Den här infographicen säger att det skulle vara dåligt, men den känns lite ensidig. Vad säger du? Är shopping så farligt som det sägs i dag?

Shopaholics Infographic


2 kommentarer:

Lev mer på mindre sa...

Jag tror på den allra sista bilden mest av allt. Att shopping för många är ett tidsfördriv och att den kan "botas" (om man nu överhuvudtaget behöver använda det ordet. Vissa mår ju riktigt bra av shopping nu och då är det väl bra för dem, men kanske inte för miljön)genom att skaffa sig andra intressen och tidsfördriv. Ifall man får andra saker att ägna sin tid åt så minskar shoppingen automatiskt. Åtminstone var de så för mig.

Malin sa...

När jag gick i ettan skrev jag en uppsats som hette "mina inträsen". Jag uppgav att mitt största intresse var att ha hobby. Att pyssla, menade jag. Jag tycker fortfarande det låter hemskt roligt. "Att ha hobby." Som om det bara fanns en hobby som räknades, och det är att skapa nånting.

Att låta bli att shoppa tror jag är olika svårt för olika personer, som allt annat. För mig är det av nån anledning ganska lätt att låta bli, jag är inte särskilt intresserad. Och så tror jag ju inte att man blir lyckligare av saker. Man får bara mera att städa.