fredag 12 september 2014

Kretsloppet

Vi verkar ofta tro att kläder är genrebestämda. Att det finns finkläder och vardagskläder, businesskläder och sportkläder. Städkläder, sovkläder. Ofta är det helt vettigt att kategorisera. Så att man inte tvättar mattor i balklänning eller går in i en ortodox kyrka med napapaita. Men lika ofta tycker jag att det är onödigt att sortera. Det finns så många situationer vi människor hamnar i, om vi ska ha olika plagg för varenda en av dem så blir vi snart tvungna att köpa/fynda/sy helt ohanterliga mängder kläder.

De flesta kläder låter ju oss använda dem på många olika sätt. Och gör de inte det, ja, då är de kanske inte så himla bra kläder till att börja med. När jag står där med ett potentiellt nytt plagg i handen försöker jag nuförtiden komma på minst tre situationer där plagget kan användas, och gärna tre av mina egna plagg som det kunde användas tillsammans med. Annars har plagget ingen plats i min garderob (om det inte är ett helt fantastiskt smashing fynd på annat sätt förstås).

För vi behöver inte mer kläder, vi behöver mångsidigare kläder. Praktiska, bekväma, snygga. Och vi behöver inte köpa en massa nya kläder. Vi behöver bara använda de kläder vi har på ett mer mångsidigt sätt.

En vanlig långärmad trikåtröja kan börja som ett snyggare vardagsplagg. Andra dagen är det fortfarande ett bra plagg att dra på sig (hurra för "gårdagens outfit i repris"). Tredje dagen kanske man behöver en långärmad tröja att sova i, för att det blivit lite kyligt. Fjärde dagen är det antagligen dags för en lenkki eller en danskurs, och då är tröjan i ett perfekt skede att användas till sport. 

Ja. Samma tröja kan användas fem gånger eller mycket mer innan den tvättas. Jag tror vi överlag tvättar våra kläder för mycket (och med för hårda tvättmedel men det är en annan historia).


Jag var fem före att föra den här tröjan till gratisloppis. Sen märkte jag hur bra den funkar med världens bästa jeanskjol som jag råkar äga. Bra outfit för en dag av studier, gradusemi och körövning.

Någon dag senare behövde jag kläder för en nybörjarkurs i modern dans. Den gula tröjan hängde på en stol och bara väntade på att bli använd på nytt. De där vita shortsen (som är min systers gamla från längesen) brukar jag sova eller städa i. Den svarta toppen hade jobbat några dagar som vardagsplagg. Några såna här användningar till så kan jag slänga tröjan i tvättkorgen med gott samvete.

6 kommentarer:

Christa sa...

Kul inlägg! Jag tvättar inte mina kläder så galet ofta, inte ens "underskjortor". Lite skämmigt (för tänk om man luktar!) men det går bra ändå.

liteskrik sa...

Tack!

Alla människor luktar ju ändå nånting, och så länge man nu tvättar sig själv någotsånär ofta är det väl ingen fara om kläderna har några dagar på nacken.

Hörde att man på 1970-talet fick nya rena underkläder en gång i veckan. Jag tror vår kultur är lite fasthetsad i renhet. Allt ska vara så rent och fräscht hela arma tiden och jag undrar hur det är möjligt att ha ett normalt liv om man samtidigt ska hålla på och tvätta kläder och springa i duschen hela tiden.

Sara sa...

Oj vad jag tycker om din blogg!

liteskrik sa...

Tack! Jag tycker om din med, nunär jag hittat den. Lade till den på min läslista!

Waenthoronien sa...

Ja, jag är också övertygad om att dagens samhälle är allt för fixerat vid renhet. Inte bara det att det tär på naturresurserna att tvätta både sig själv och sina kläder hela tiden, och att det torkar ut både hud och hår att tvätta sig så ofta med starka tvättmedel (no-poo for the win!), men dessutom spekuleras det ju om det är pga den överdrivna renligheten som allergier och överkänsligheter blivit så vanliga - immunförsvaret har i miljontals år byggts upp för att bekämpa alla möjliga bakterier, och nu när vi eliminerar så mycket ur vår vardag/omgivning vänder sig immunförsvaret mot sånt som det tidigare inte brytt sig om.

Så ja, jag använder också mina kläder många gånger innan jag tvättar dem - eller det är åtminstone mitt mål. Ibland misstänker jag att de egentligen bara ligger framme väldigt länge, drunknar under en massa andra kläder som också ligger framme, och sen har jag kanske ändå inte använt dem så många gånger innan jag ger upp och tömmer hela lagret av kläder i bruk i tvätten. Borde kanske hålla koll lite och skriva upp hur många gånger jag använder varje plagg och till vad ett tag för att se hur det egentligen ligger till :)

liteskrik sa...

Bra poänger! Vet inte helt om renhet alltid behöver leda till allergier. Jag har själv växt upp i ett råddigt, dammigt och ganska bakteriefyllt hem, men är ändå allergisk för katter. Och mina syskon är pollenallergiker. Men det tål ändå att tänkas på, för allergier är ju just en sån där konstig grej som man inte vet nånting om och som många läkare har totalt olika åsikter om.

Känner så igen mig i det där att kläderna bara får ligga framme tillräckligt länge tills de blivit "smutsiga" nog att åka i tvättmaskinen. Det är helt sjukt svårt att använda samma kläder länge, speciellt om man som jag är en fiilismänniska. Om jag inte har fiilis för samma topp två dagar i rad så är det väldigt svårt för mig att lägga på mig samma topp igen. Får nästan dåligt att vara om jag har kläder på mig som inte känns rätt för just den dagen. Vet inte hur sunt det är :)