tisdag 16 september 2014

Mina första dagar med Fairphone!

Jag fick ett paket. Med två små paket i. Den ena med en telefon, den andra med en laddare.

Det stod Made in China på det. Och Made in Democratic Republic of Congo. 
Made in Portugal. Made in the Netherlands. 

 Skalet stretade emot lite först, men sen klickade det.


Jag har alltså fått min Fairphone, efter nästan fyra månaders väntan. Det här blir antagligen mitt mest tekniska inlägg någonsin. Det kan ni säkert leva med.

Hårdvaran:
Fairphonen är lite tyngre än Samsungen jag haft hittills. Det är mera metall i den, den känns stadigare. Eftersom mitt gula skal också väger en del blir hela paketet lite tungt för handen om man ska stirra på twitter i längre sjok. Men det går att printa lättare skal eller använda någon tygpåse som skydd i stället.
Det finns rum för två sim-kort, så man kan ha både sin arbetstelefon och sin privata telefon i ett. Jag skulle knappast gilla att ha det så, men det kan säkert vara behändigt.
Telefonen har bara två fysiska knappar, en på-och-av och ett volymreglage, det gillar jag. Resten fixas med pekskärmen eller med de tre "elektroniska knapparna".
Skärmen har otroligt bra färger och skärpa men jag har inte ännu lärt mig att använda pekskärmen rätt. Jag råkar hela tiden trycka på fel saker, till exempel har jag varit på vippen att anmäla flera inlägg på instagram och gett en massa hjärtan till bilder jag inte tänkt ge hjärtan åt. Jag ser fram emot att använda kameran mer, den verkar lovande.
Fairphone gör stor grej av att man kan öppna telefonen. Jag fattade riktigt inte vad det handlade om förrän min vän Riikka förklarade att det inte går att öppna Iphones. Att man inte kan ta ut batteriet. WTF, right? Nåja, det kan man alltså göra på Fairphone, precis som jag kunnat göra på alla telefoner jag haft hittills.

Mjukvaran:
Jag har haft Android tidigare, och blev glad åt den uppdateringen som den här versionen är jämfört med min tidigare. Blev förtjust i widgeten* "Enjoy some peace", med vilken jag kan välja hur länge jag vill att omvärlden ska lämna mig i fred. Inga samtal, sms eller webb-baserade grejer når telefonen när den är i peace, men jag kan använda alla offline grejer, till exempel lyssna på musik. Widgeten känns väldigt "fairphonig" i att den uppmuntrar till stillhet och pauser i stället för att enbart locka till att fylla telefonen med alla appar som finns. Av någon anledning behöver jag knappa in min pinkod rätt ofta, måste nog kolla upp i Fairphone-communityn vad det beror på.
Ja, och så kan man ringa med den. Hittills inga problem med det, funkar fint ihop med min gamla hands-free.

Laddaren:
Jag var lite slarvig när jag beställde laddaren. Tänkte att Fairphonen säkert har en egen unik laddare så därför måste jag köpa den. Sådär som man lärt sig att tänka med apple-produkter. Hade jag läst på lite mera hade jag fattat att Fairphonen kan laddas med en vanlig micro USB, alltså en sådan som jag redan hade till min Samsung. Det var ändå bra att jag köpte laddaren, eftersom min gamla telefon med laddare nu ska tömmas på innehåll och postas till sin förra ägare som ville ge den åt sin far. :)

Här är en reklamfilm där Fairphone visar hur de jobbar med att förbättra arbetsvillkoren på Guohong, som är deras kinesiska samarbetspartner med uppdraget att sätta samman telefonerna. Jag tror inte att något annat elektronikföretag i världen visar så här tydligt hur det ser ut i deras fabriker.




Om du fick myror i skallen så finns det massor av bra läsning om rättvis elektronik på rattviselektronik.wordpress.com

De två första bilderna är tagna av Riikka.

*en widget är nästan som en app men inte lika avancerad

10 kommentarer:

Starkismor sa...

Intressant! Återkom gärna då du hunnit bekanta dej ännu mer!

linnea p. sa...

Är mycket intresserad av en sån där jag med så kul med ett sånt här inlägg! :) Fick höra om Fairphones typ en vecka efter att jag nyss köpt min nuvarande telefon -- kändes lite surt. Men nåjå, nästa telefoneriuppgradering då!

Visste inte heller det där om Iphones. Känns helt bisarrt, inte konstigt att de alltid måste föras in på reparation om det blir nåt trubbel. Har haft flera Nokiatelefoner där akkun eller SIM-luckan blivit glapp men det har gått att täta med ett hopvikt kvitto, hehe. Retrofix! Så ska det va, känns det lite som.

liteskrik sa...

Starkismor >> Bra att du tyckte det var intressant! Japp, ska försöka hålla uppe bloggivern så länge. Den brukar gå i vågor :)

Linnea p.>> Bra att det här inlägget gläder! Jag hade också just fått en begagnad smartphone när jag första gången hörde om fairphone, så det var ingen idé att beställa en från det första partiet. Dessutom hade jag inte vågat heller, tänkte kanske att det var nåt lurt. Men några av mina vänner köpte från det första partiet så då blev tröskeln mycket lägre att beställa nu när min gamla samsung slutat visa vem det är som ringer och hela tiden vill säga "unfortunately Maps stopped working" när jag är på instagram.

Haha för retrofixet! Helt ljuvligt, det har jag faktiskt aldrig testat.

Unknown sa...

Hur är det med Bloatware och liknande? Är det tänkt att den skall få nån uppdatering från JB till KK eller nya när de kommer eller kör den helt på Android 4.2?
Med tanke på det du skriver verkar skärmen antingen ha problem eller så borde man kunna kalibrera den för att passa ens egna fingrar.
Hur är det med batteritid och sånt? Försökte hitta specifika specs på fairphonen men de verkar inte hittas lätt. Finns det dessutom nån orsak varför man använt Dragontril istället för Gorilla 3?
Skulle vara roligt att veta hur de tänkt (som koncept tycker jag om den) när de gjort den och informerar om den. I mitt tycke finns det för lite info på deras sidor

liteskrik sa...

Åh Jona du pratar ett språk jag bara nästan förstår, men ska svara efter förmåga. Annars föreslår jag att du frågar i fairphones support. Jag har frågat massor där och får alltid svar inom en vecka. (de får dessutom betalt för att svara...)

Angående Bloatware har den en del Googleappar som jag inte försökt ta bort ännu, men mycket färre sådana än på min förra Android (som jag inte vet vilken version det var).

Den kommer fortsätta köra på Jellybean ett bra tag till, här kan du läsa varför: https://fairphone.zendesk.com/hc/en-us/articles/201877987-What-is-the-outlook-for-updating-to-Android-4-4-operating-system-

Det här med skärmen var nog bara att vänja sig, har inga problem längre med det.

Jag har laddat telefonen två gånger sen jag fick den i måndags, men då har den inte varit tom när jag påbörjat laddningen, utan kanske på 30-40%. Borde säkert ta och testa mera systematiskt hur länge den håller.

Jag vet inte varför de använt dragontrail istf gorilla glass i skärmen. En gissning är att de bara inte vill använda samma som apple som ju verkar ha gorilla glass på typ allt (jag kan ha fel), för att diversifiera marknaden lite? Eller så kanske det finns nån etisk dimension där också.

Jonas A sa...

Åtminstone är de som jobbar på Asahi (dvs. Dragontrail) klart trevligare och samarbetsvilligare mot småföretag än Corning (=Gorilla Glass), så det kan hända att det har varit lättare att välja Dragontrail ren av den orsaken. Corning är väl lite för säkra på sin marknad. Dom går sönder lite på olika sätt men svårt att säga vilket som är bättre :)

liteskrik sa...

Låter som insiderinformation, Jonas! :)

Anonym sa...

Hej! Tänkte bara slänga in en kommentar om att det går att få sin Fairphone inom 4 dagar från beställning nu! Jag beställde min söndag kväll och hade den i handen torsdag morgon (med DHL). Så om folk vill köpa så passa på när den finns i lager :)

Anonym sa...

Hej! En dum fråga, men exakt HUR öppnar jag den? Jag sliter mitt hår över att få loss baksidan och i bruksanvisningen står det bara "1. Open your fairphone. That's what we do. Open up stuff. Understand it. So you should be able to open up your phone too." Inte så informativt
Tack på förhand!

liteskrik sa...

Kära anonym!

Jag kan gott förstå frustrationen när anvisningarna är så felriktade.

Så här går det till:
På baksidan av telefonen finns en metallskiva, det är den du ska kunna öppna upp. Detta gör du genom att lägga en nagel på vänster sida av metallskivan. Där i skarven mellan metallen och plasten finns en liten grop. Dit ska nageln. Sedan lyfter du uppåt med rätt lite styrka. Den lossnar lätt. Om så inte är fallet så kan du säkert kontakta fairphone med ett mail och säga att något är fel.

Lycka till!